piątek, 31 marca 2017

Kilka słów o... "Dawca" Lois Lowry



Autor: Lois Lowry
Tytuł: "Dawca"
Wydawnictwo: Galeria Książki
Data wydania: 20 sierpnia 2014
Liczba stron: 296

Idealny świat. Świat w którym każdy ma ściśle określoną rolę i miejsce w społeczeństwie. Świat w którym odrzucono indywidualność i możliwość wyboru drogi życiowej. Świat, w którym nie ma miejsca na pomyłki, cierpienie, rozwody, choroby, sekrety, "niewygodne" pytania. Świat, w którym rodziny komórki rodzinne są starannie tworzone przez starszyznę. Świat, w którym "rodzina" otrzymuje dziecko urodzone przez specjalne kobiety na złożony wniosek.
Świat bez wspomnień. Świat bez koloru. Świat bez miłości. Świat bez uczuć.
Czy aby na pewno taki idealny?

"Nie mamy odwagi, żeby pozwolić ludziom dokonywać własnych wyborów."

Głównym bohaterem jest mały Jonasz. To z jego perspektywy poznajemy świat. Opisuje jak dorastał, jego etapy w życiu. Jego relacje z znajomymi, rodziną.
Obserwujemy też to, jak w związku z swoją pracą zmienia się jego postrzeganie rzeczywistości. Jego pracą jest bycie Odbiorcą. 


Książkę pochłonęłam w jeden dzień. Naprawdę szybko się czyta. Za szybko. Nie mogłam się oderwać od stron, chociaż akcji jest stosunkowo mało (a wręcz prawie w ogóle nie ma). Jednak jest coś co trzyma przy książce, wywołując różne emocje... zaciekawienie, refleksje, ale też przerażenie.


Najgorsze jest to, że tak może kiedyś wyglądać nasze społeczeństwo. Tak może skończyć nasz świat.
Mam nadzieję, że tak się jednak nie stanie...

Bardzo dużą zaletą tej książki jest znakomicie wykreowany świat i to, że został przedstawiony tak, aby łatwo było zrozumieć zasady jego funkcjonowania. Dodatkowo opis jest rozłożony na kartach całej powieści i poznajemy go stopniowo, przez co nie jesteśmy znudzeni nadmiarem informacji i możemy bez problemu je przyswoić i poukładać w głowie.

Jaki książka ma minus? Zdecydowanie jest za krótka. Jak dla mnie mogłaby być dwa razy dłuższa. Bardzo zaciekawił mnie ten świat i chętnie poznałabym wszystkie jego szczegóły. 


Kolejną wadą, przynajmniej w moim odczuciu, jest zakończenie, ponieważ ma ono konstrukcję otwartą i chociaż możemy łatwo wysnuć teorie co się stało, to, przynajmniej ja, wolałabym mieć je czarno na białym. 
Ale tylko się czepiam, bo ogólnie mówiąc, nie lubię takich zakończeń.

Podsumowując, naprawdę polecam każdemu zapoznanie się z tą pozycją. Moim zdaniem ludzie powinni więcej o niej mówić, ponieważ porusza bardzo ważne tematy i skłania do przemyśleń.
Nawiasem mówiąc, ma zdecydowanie za niskie oceny na lubimyczytac.


 Moja ocena: 10/10


Czytaliście tę książkę? Jeśli tak, to co o niej sądzicie? Chętnie poznam Wasze opinie.
A jeśli nie, to macie zamiar ją przeczytać? Piszcie.

Pozdrawiam i do następnego!

12 komentarzy:

  1. Hej, są kolejne dwie części tej powieści :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę? :D
      Znaczy widziałam gdzieś, że są jakieś książki tego autora podobne do tej, ale po opisie sądziłam, że to są inne historie.
      Mała wtopa xD

      Usuń
  2. Narobiłaś mi ochoty na tę książkę, bo rzadko się zdarza, żebym widywała oceny 10/10! :) Sama w całym swoim życiu oceniłam tak tylko jedną książkę. Wiesz może, czy jest film na podstawie tej powieści? Bo coś mi się kojarzy, ale mogę się mylić.
    Pozdrawiam cieplutko, bardzo fajna recenzja! Książkowy zakątek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytaj, mam nadzieję, że się nie zawiedziesz :)
      Naprawdę? Przyznam się, że chyba za często daje książkom ocenę 10/10 ale tak jest, że jeśli coś mi przypadnie do gustu to widzę tylko plusy.
      Tak, jest film :)
      Również pozdrawiam i dziękuję!

      Usuń
  3. Wysoka ocena i świetna opinia bardzo mnie motywują do sięgnięcia po tą książkę! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zastanawiaj się i czytaj :) Mam nadzieję, że się nie zawiedziesz i również ci się spodoba tak jak mi.

      Usuń
  4. Uwielbiam czytać recenzję osób zadowolonych z lektury :) Dopiero dziś trafiłam na ten blog, ale bardzo mi się tu podoba. Jest miło i przejrzyście. Oczywiście obserwuję i zostaję na dłużej. Sukcesów życzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo. Bardzo mi miło, że Ci się tutaj podoba :)

      Usuń
  5. Jakby wizja programowalnego społeczeństwa, swego rodzaju odczłowieczenie tego co ludzkie... To chyba świetna pozycja także dla mnie :) Dzięki za recenzję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak chyba można powiedzieć. Nie przekonasz się dopóki nie przeczytasz :) Nie ma za co ;)

      Usuń
  6. Zapowiada się nieźle, może kiedyś w końcu uda mi się to przeczytać :D

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń